Påske skiferie i Geilo

På ski i Norge med familien

Siden vi var børn har vi stået på ski. Eller lige så længe vi kan huske, har vi stået på ski. Vi er altid på ski om vinteren. Maria i de Svenske skove omkring huset i Markeryd, og Tomas med forældrene på biltur til Østrig. -Om det er længe siden? Jo det var i hvert fald dengang der var billeder på liftkortene og billederne var i sort hvid 😉

villummontell_skiferie

35 senere er vi stadig på ski. Sverige & Østrig er byttet ud med Norge, og vores forældre er skiftet ud med 3 børn og en hund! Men på ski det skal vi.

Siden Tomas instruerede filmen – Min søsters børn i sneen i 2002, – som udspillede sig på Dr.Holms hotel i Geilo, er turen gået dertil mange gange.

Da vores søn Villum var 1 år gammel, tog vi på vores første familie-jule skitur til Geilo.

Vi boede på det smukke og over 100 år gamle Dr. Holms hotel, og det var starten på en tradition, som børnene virkelig taler meget om. Vi taler allerede om årets skitur i efterårsferien, og alle glæder sig helt vildt.

I de sidste 10 år har vi pakket bilen og kørt på ski med familien. Det har været lidt blandet,  i julen, i uge 7 eller i påsken.

I år hentede vi ungerne da de fik fri fra skole og efter en god tur gennem Danmark kørte vi om bord på skibet til Bergen. Vi havde bestilt bord i restauranten tidligt, så der gik ikke lang tid før vi sad omkring bordet og fik maden serveret. Efter en god middag ville ungerne i den toldfri og hamstre slik – og selvom vi prøvede at forklare børnene at man godt kan købe slik i Norge, var der ingen udvej. Efter indkøbsturen, var det tid til underholdning og drinks, og så ellers i køjen.

Næste Morgen nød vi indsejlingen under morgenmaden, det er den smukkeste tur gennem fjorden og skibet sejler så tæt på bredden at man næsten kan se hvad folk ser på TV!

Vi ankom til Bergen i solskin, hvilket hvis ikke sker så tit 😉 og så er det ellers bare at følge vejen til Geilo.

Om efterdagen var vi fremme, og imens ungerne hyggede sig i Poolen, pakkede vi bilen ud og bar alle vores tasker på værelset og satte ski og støvler ind i det varme ski rum.

Vi syntes Norge er genialt for børn, de forstår sproget og køreturen fra skibet er ikke særlig lang, uanset om man kommer fra Bergen eller Langesund.  Skiskolen fungerer super godt, og ligger 50 meter fra hotellet, så det kan ikke være meget bedre.

Påsken er den bedste tid på fjeldet, Normændene ved det godt og de kører stort sét i kø fra Oslo til Geilo – men Danskerne, Nej – de bliver hjemme og går i sommerhus eller ordner båd.

Det er næsten synd, for når solen skinner fra en skyfri himmel i en uge og der ligger over 1 meter sne, og temperaturen er omkring frysepunktet, så er det altså en rar årstid. Tomas har ikke kørt med handsker i Påsken endnu.

På Dr. Holms er Påsken også en travl tid, hotellet er fuldt booket og der sker noget for hele familien, hver dag. Ungerne glæder sig allerede til skikonkurrencen Langfredag og skaldyrsaftenen om lørdagen.

villummontell_skiferie1

I de sidste 10 år har vi pakket bilen og kørt på ski, med familien. Det har været lidt blandet, i julen, i uge 7 eller i påsken.
På med skiboksen og så ellers bare ind med al baggagen. Når vi rejser skal vi ha det hele med. Vi har altid en del hygge ting med, bla. vores Bose sound dock, head-set til ungerne på bagsædet, vi har øl og vin med og lidt mad til køreturen. Bilturen er der hvor vi får talt sammen og så skal der quizzes, dyrequizzen er specielt populær.

villummontell_skiferie2

Børnene har været på skiskole i Geilo siden de var 3 år.

Den ene skiskole holder til i Slaatta Skicenter, lige ved siden af Dr. Holms hotel. Geilo Skiskole hedder den.  Der mødes vi hver dag og det sker også tit, at vi tænder den store grill og laver frokost i solen, ”måske” med en dåse-øl fra rygsækken.

villummontell_skiferie4

Når vi vågner om morgenen, er det første vi skal, at lufte hunden og det er den bedste fornemmelse, at se solen stå op over fjeldet og mærke den frosne ny præparerede løjpe, som knirker så skønt når man går.

Når alle har spist rigeligt med morgenmad fra den overdådige buffet, følges vi i strømpesokker ned til skirummet og tager alt vores gear på. Derefter går vi ca. 50 meter over til liften og så er det ellers afsted på tur rundt i terrænet.

Efter en god dag på ski er det tid til after-ski. Det foregår i baren på Dr. Holms og i hotellets spa & wellnes afdeling. Det er egentlig meget enkelt – vi deler os op – de voksne går i baren og ungerne passer Wellnes afdelingen.

villummontell_skiferie6

Det sker dog også, at de voksne går med en tur i poolen, eller den udendørs spa 😉

Det er også blevet en tradition at vi én af aftenerne går ned i den Amerikanske Diner på hotellet og bowler og ungerne får burgere med fritter og is. Så drikker de voksne en øl til bowlingen og samler appetit til aftenens menu på Dr. Holms.

Vi glæder os allerede til påsken, da skiferien i Norge nu er en fast tradition for hele familien.

I Geilo findes der også masser af butikker og én af de butikker vi altid lige skal forbi er den store interior butik med de mange store lysekroner.

villummontell_skiferie5

Vi diskuterer stadig om vi er gamle nok til at få en kæmpe gevir lampe, og – nå ja prisen…hmm 22.000,- Nrk, eller en skiferie mere 😉 Vi tænker, at vi måske kan lave den selv!